Publikationen

Drittmittelprojekte

van Dick, R., Varol, Y. Z., Braun, S., & Glocker, L., (2023). Groups-4-Health (G4H). Gefördert durch QSL-Projektmitteln für Lehre der GU. (Summe: 85.124,59 €).

van Dick, R., Braun, S., Glocker, L., Varol, Y. Z., & Manek, J. (2022). Unterstützung der studentischen Tutor*innentätigkeit im Rahmen der G4H-Trainings aus QSL-Mitteln des Instituts für Psychologie. (Summe: 9.500 €).

Publikationen in Zeitschriften, Tagungsbänden und Büchern

Wendsche, J., Varol, Y. Z., & Ullmann, S. (2023). Schulpausen: Wie Grundschullehrkräfte in der Ruhe Kraft finden können. Grundschule Aktuell, 163, 29-33.

Weiher, G. M., Varol, Y. Z., & Horz, H. (2023). When work bothers your mind: A diary study on the relationship of German teachers’ work-related rumination with fatigue. Frontiers in Education8. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1143773

Varol, Y. Z., Weiher, G. M., Wendsche, J., & Lohmann-Haislah, A. (2023). Schwierigkeiten beim psychologischen Detachment von der Arbeit bei Lehrkräften: Prävalenz, Risikofaktoren und gesundheitliche Folgen in einer national repräsentativen Querschnittserhebung. In Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin (Hrsg.), Arbeit und Gesundheit von Erwerbstätigen in Deutschland: Auswertungen mit der BIBB/BAuA-Erwerbstätigenbefragung im Fokus (1. Aufl., S. 28–34). https://doi.org/10.21934/BAUA:BERICHT20230525

Varol, Y. Z., Weiher, G. M., Wenzel, S. F. C., & Horz, H. (2023). Practicum in teacher education: The role of psychological detachment and supervisors’ feedback and reflection in student teachers’ well-being. European Journal of Teacher Education. https://doi.org/10.1080/02619768.2023.2201874

Weigelt, O., Seidel, J. C., Erber, L., Wendsche, J., Varol, Y. Z., Weiher, G. M., Gierer, P., Sciannimanica, C., Janzen, R., & Syrek, C. J. (2023). Too committed to switch off – Capturing and organizing the full range of work-related rumination from detachment to overcommitment. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20, 3573. https://doi.org/10.3390/ijerph20043573

Wenzel, S. F. C., & Varol, Y. Z. (2023). Emotionale Erschöpfung von angehenden Lehrkräften im Zusammenhang mit dem berufsbezogenen intrinsischen Wert und der Attribution von Misserfolgserlebnissen. Eine Studie im Rahmen des Praxissemesters in der Lehramtsausbildung. In A. Böhnert, K. Grölz, K. Hartig, F. Klingebiel, A. Müller & R. Staab (Eds.), Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen 2022 (S. 117–136). Waxmann.

Hartig, K., Fabriz, S., Knuth-Herzig, K., Varol, Y. Z., & Krille, C. (2023). Die Vorbereitung schulischer Mentor*innen auf das Praxissemester in Zusammenarbeit mit der Universität. In A. Böhnert, K. Grölz, K. Hartig, F. Klingebiel, A. Müller & R. Staab (Eds.), Das Praxissemester im Lehramtsstudium in Hessen 2022 (S. 259–281). Waxmann.

Weiher, G. M., Varol, Y. Z., & Horz, H. (2022). Being Tired or Having Much Left Undone: The Relationship Between Fatigue and Unfinished Tasks With Affective Rumination and Vitality in Beginning Teachers. Frontiers in Psychology, 13, Article 935775. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.935775

Varol, Y. Z., Weiher, G. M., Wendsche, J., & Lohmann-Haislah, A. (2021). Difficulties detaching psychologically from work among German teachers: prevalence, risk factors and health outcomes within a cross-sectional and national representative employee survey. BMC Public Health, 21(1). https://doi.org/10.1186/s12889-021-12118-4 [shared first authorship]

Varol, Y. Z., Weiher, G. M., Fabriz, S., Stehle, S., Krille, C., & Horz, H. (2021). Lehrkräftegesundheit und digitale Kompetenz (nicht nur) während Corona. SchulVerwaltung, 7-8, 200-205.

Türktorun, Y. Z. (2021). Mentale Distanzierung von der Arbeit bei angehenden und praktizierenden Lehrkräften. Eine erholungsbezogene Betrachtung der Lehrkräftegesundheit (Dissertation, Goethe-Universität Frankfurt). https://ubffm.hds.hebis.de/Record/HEB478939191

Türktorun, Y. Z., Weiher, G. M. & Horz, H. (2020). Psychological detachment and work-related rumination in teachers: A systematic review. Educational Research Review, 100354. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100354

Türktorun, Y. Z., Wenzel, S. F. C., Mordel, J., Scherer, S. & Horz, H. (2019). Allgemein-wissenschaftliche Methodenkompetenzen erfassen und Fehlkonzepte aufdecken: Entwicklung und Anwendung eines Wissenstests in der Psychologie. Die Hochschullehre, 5, 661-678.

Türktorun, Y. Z., Fabriz, S., Mihmat-Jakubzyk, S., Schulze-Vorberg, L. & Horz, H. (2018). Das Potenzial von WBTs in der Hochschuldidaktik nutzen. In B. Berendt (Hrsg.), Neues Handbuch Hochschullehre (Rn. L 1.39). Berlin: Raabe.

Vorträge und Posterpräsentationen

Varol, Y. Z., Braun, S., Haslam, C., Haslam S. A., Horz, H., & van Dick, R. (2023, September 18-20). GROUPS-4-HEALTH: A teaching concept to promote student health [Poster presentation]. 19th Conference of the Expert Group on Educational Psychology (PAEPS), Kiel, Germany.

Weiher, G. M., Varol, Y. Z., & Horz, H. (2023, September 18-20). Lehrkräftegesundheit und Erholung: Neue Erkenntnisse zur Definition, Erforschung und Stärkung der Distanzierungsfähigkeit von Lehrkräften [Position paper]. 19th Conference of the Expert Group on Educational Psychology (PAEPS), Kiel, Germany.

Varol, Y. Z., Weiher, G., & Horz, H. (2023, April 13-16). Positive work reflection as an indicator of long-term well-being? A cross-lagged panel analysis among teachers [Paper Session]. AERA Annual Meeting Chicago, IL, USA.

Weiher, G. M., Varol, Y. Z., & Horz, H. (2023, April 13-16). Testing the recovery paradox: A cross-lagged panel analysis of recovery indicators in teachers [Paper Session]. AERA Annual Meeting, Chicago, IL, USA.

Varol, Y. Z., Weiher, G. M., Wendsche, J. & Lohmann-Haislah, A. (2022, November). Difficulties detaching psychologically from work among German teachers: Prevalence, risk factors and health outcomes within a cross-sectional and national representative employee survey [Symposium]. Paper presented at the Science Conference of the Federal Institute for Occupational Safety and Health (BAuA), Dortmund, Germany.

Varol, Y. Z. & Weiher, G. M. (2022, September). Arbeitsreflexion als Indikator für langfristiges arbeitsbezogenes Wohlbefinden? Eine Cross-Lagged-Panel Analyse bei Lehrkräften. Paper presented at the 52nd DGPs Conference, Hildesheim, Germany.

Weiher, G. M. & Varol, Y. Z. (2022, September). Testung des Erholungsparadox‘: Eine Cross-Lagged-Panel Analyse von Erholungsindikatoren bei Lehrkräften. Paper presented at the 52nd DGPs Conference, Hildesheim, Germany.

Weiher, G. M. & Varol, Y. Z. (2022, Jan 11–14). Being tired or having much left undone: What predicts daily work-related affective rumination in beginning teachers? [Poster presentation]. 20th Conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Glasgow, Scotland. (Conference canceled)

Wendsche, J. Varol, Y. Z., Weiher, G. M. &  Lohmann-Haislah, A. (2022, Jan 11–14). Difficulties detaching psychologically from work among German teachers: Prevalence, risk factors and health outcomes within a cross-sectional and national representative survey [Oral presentation]. 20th Conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Glasgow, Scotland. (Conference canceled)

Weiher, G. M., Türktorun, Y. Z. & Horz, H. (2021, April 9–12). Teachers’ sleep and work-related rumination and their effect on fatigue in times of COVID-19 [Roundtable Session]. AERA Annual Meeting Virtually.

Tuerktorun, Y. Z., Weiher, G. & Horz, H. (2020, Apr 17 - 21) The Role of Psychological Detachment and Supervisors' Feedback and Reflection in Teacher Education [Roundtable Session]. AERA Annual Meeting San Francisco, CA http://tinyurl.com/wnd3ncc(Conference Canceled)

Manek, J., Türktorun, Y. Z., Wenzel, S. F. C., Mordel, J., & Horz, H. (2019, September). Selbsteingeschätzte Kompetenzen in der Studieneingangsphase – Homogenisierung von Wissensständen durch Wissenszuwachs. Paper präsentiert auf der paEpsy-Tagung, Leipzig, Deutschland.

Türktorun, Y. Z. & Weiher, G. (2019, May). The Role of Psychological Detachment During Non-Work Time. A Systematic Review. Poster presented at the 19th Conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Turin, Italy.

Türktorun, Y. Z., Wenzel, S. F. C., Mordel, J., Scherer, S., Kuchta, K. & Horz, H. (2018, September). Falsches Vorwissen als Stolperstein zu Studienbeginn und die Wichtigkeit, Misconceptions aufzudecken: Ein Tool für Lehrende in der Psychologie. Paper presented at the 51st DGPs Conference, Frankfurt am Main, Germany.

Scherer, S., Türktorun, Y. Z., Weiher, G., Beitler, L., & Trumpold, K. (2017, May). The Influence of Resilience on Situational Challenges Handling Customer Stressors and Emotional Demands. Poster presented at the 18th Conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Dublin, Ireland.

Scherer, S., Weiher, G., Türktorun, Y. Z., Beitler, L., & Trumpold, K. (2017, May). The Role of State and Trait Mindfulness in Emotional Labour. Considering Different Emotion Regulation Strategies. Poster presented at the 18th Conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Dublin, Ireland.

Türktorun, Y. Z., Scherer, S., Beitler, L., Trumpold, K., & Horz, H. (2017, May). The Impact of Emotional Competence on Situational Emotional Exhaustion as a Consequence of Customer Stressors: A Multilevel Study. Paper presented at the 18th Conference of the European Association of Work and Organizational Psychology, Dublin, Ireland.

Türktorun, Y. Z., Weiher, G., Ullrich, M., Knuth-Herzig, K., & Horz, H. (2016, December). Do prior beliefs and prior knowledge affect how we read? Reading texts on controversially discussed topics - An eye tracking study. Paper presented at EARLI Conference Special Interest Group 27 for Online Measures of Learning Processes, Oulu, Finland.

Türktorun, Y. Z., Scherer, S., Beitler, L., Trumpold, K., & Horz, H. (2016, September). Was dem Dienstleister hilft, wenn der Kunde König ist. Die Rolle Emotionaler Kompetenzen als Ressource. Paper presented at the 50th DGPs Conference, Leipzig, Germany.

Türktorun, Y. Z., & Weiher, G. (2015, January). Einfluss von Vorwissen und Überzeugungen auf das Leseverhalten. Eine Eye-Tracking Studie. Poster presented at Goethe-Universität Methodenwoche - Methodenausbildung in den Sozialwissenschaften, Frankfurt, Germany.